Vad
är ljud!
Workshop med Ann
Rosén och Sten-Olof Hellström
Ljud genomsyrar dagens samhälle. Vi översköljs ständigt
av ljud ifrån reklam, trafik, filmer, dataspel, mobiltelefoner
etc. Trots ljudets ständiga närvaro är det stora
flertalet människor omedvetna om hur ljud fungerar och framförallt
hur mycket det påverkar oss. Exempelvis upplevs en tv med
bra ljud ha bättre och skarpare bild än en likadan tv
med standardljud!
Med hjälp av
exempel från vår egen ljudkonst och musik åskådliggör
vi på ett intuitivt och annorlunda sätt hur ljud fungerar.
Genom olika exempel blottlägger vi en del av ljudets många
oväntade och överraskande egenskaper. Vi diskuterar hur
ljud används i filmer och när man bygger bilar samt demonstrerar
alternativa sätt att använda ljud. Vi går igenom
några enkla metoder för ljud generering, redigering,
mixning etc. och diskuterar hur man kan strukturera ett kort ljudverk.
Efter kortare paus delas deltagarna upp i grupper om två och
två. Varje grupp får tillgång till en egen dator
utrustad med mjukvara för enklare ljudsyntes, ljudredigering
och mixning. Deltagarna får sedan hjälp med att själva
skapa ett litet ljudverk. Det kommer också att finnas möjlighet
att pröva på mera avancerade metoder för ljudsyntes,
mixning etc.
Kontakta oss för mer information och offert!
Ann
Rosén & Sten-Olof Hellström
|
|
Fler
exempel på workshops och seminarier
Ljudberättelse
Vi i inleder med ett kort ljudverk/performance och berättar
lite om ljud och hur ljud fungerar. Sedan tar vi en kort och lättsam
språngmarsch genom ljudkonst- och elektronmusik-historien.
Därefter pratar vi om ljud i vår vardag och närmiljö
och hur de påverkar oss.
Demonstrationer! Vad händer när man tar ett välbekant
ljud och placerar in det i ett nytt sammanhang (ex.v. motorcykel
i en symfoniorkester). Hur låter en cykel baklänges?
Vad händer när man vänder upp och ner på ljudet
av min röst eller hur låter den om man drar ut, plattar
till eller sänker dess tonhöjd.
Presentation av ett antal ljud både välbekanta vardags
ljud såväl som andra lite mera udda och ovanliga. Vi
diskuterar ljuden och för en dialog med deltagarna om vad ljuden
representerar och hur de skulle kunna användas i exempelvis
en film eller ett dataspel.
Med hjälp av en dator och en projektor (för att alla ska
kunna se) sätter vi sen tillsammans med deltagarna en liten
ljudberättelse eller en ljudfilm utan ord och bild.
Avslutande samtal.
Målgrupp: små barn och uppåt
Ljudverkstad
Programmet inleds med en kort performance av oss. Vi berättar
lite om ljud och hur ljud fungerar och gör några snabba
nedslag i musik- och ljud-konsthistorien. Diskussion om ljud i vår
vardag och närmiljö och hur de påverkar oss.
Demonstrationer! Vad händer när man tar ett välbekant
ljud och placerar in det i ett nytt sammanhang (ex.v. motorcykel
i en symfoniorkester). Hur låter en cykel baklänges?
Vad händer när man vänder upp och ner på ljudet
av min röst eller hur låter den om man drar ut, plattar
till eller sänker dess tonhöjd
Vi går igenom grunderna i ljudsyntes och visar hur man på
väldigt enkla sätt kan generera ljud med datorn. Därefter
genomför vi en laboration där deltagarna själva får
experimentera med ljudsyntes.
Vi går igenom några enkla kompositions metoder och tillsammans
gör vi ett elektronmusikverk där vi använder ljuden
som deltagarna har gjort.
Avslut med lyssning och diskussion.
Målgrupp: ungdomar och uppåt
Datasal ger bästa förutsättningarna
1 dator/ 3 personer
Ljud i rummet
Workshopen inleds med att deltagarna får ta del av ett ljudverk
t ex ”Rumsliga tystnader” www.annrosen.nu/sch/RT.html
eller en konsert/performance med liveelektronik.
Ljudverket använder vi som utgångspunkt och referens
när vi går vidare med att berätta om ljud och hur
ljud fungerar och gör några snabba nedslag i musik och
ljud-konst historien.
Diskussion om ljud i vår vardag och närmiljö och
hur de påverkar oss.
Tillsammans med deltagarna undersöker vi ljuden i rummet och
genomför en eller flera enklare laborationer. Till vår
hjälp har vi mikrofoner, datorer och högtalare mm.
Vi avslutar med en diskussion.
Målgrupp: skolbarn och uppåt
Hur kan rummet användas
och gestaltas?
Rum finns inte bara i det fysiska rummet utan det finns också
emotionella rum och tids rum for att nämna några exempel!
Hur används och gestaltas dessa olika rum i ljud konst, ljudinstallationer
och elektroakustiskmusik? Finns det skillnader och vilka ar de gemensamma
faktorerna!
I takt med att flerkanals tekniken blir mer och mer tillgänglig
produceras det mer och mer flerkanalsverk (både installationer
och musik). Det känns därför viktigt att medvetandegöra
människor om att rumslighet innebar betydligt mer an att flytta
runt ett eller flera ljus i ett 5.1 system!
Vi håller en kort introduktion till rumslighet. Vi fortsätter
sedan med att gå mer på djupet genom att berätta
om och demonstrera olika aspekter av rummet.
Beroende på intresse och antal deltagare kan vi sedan leda/genomföra
ett antal laborationer i rumslighet. Vissa rudimentära kunskaper
om ljud och max/msp underlättar for deltagarna att tillgodogöra
sig dessa!
Målgrupp: Verksamma inom konst och musik etc.
Meningsfull interaktivitet.
Man kan använda i stort sett vad som helst for att styra vad
som helst! Man kan exempelvis låta muskelspänningen i
höger stortå för att kontrollera tonhöjden
på en sopranröst, ögonrörelserna kan styra
filtreringen, en vanlig jojstick påverkar volymen och grannens
hunds rörelsemönster genererar indata till en algoritm
som i sin tur styr panorering och reverb! Men hur gör man i
praktiken och vad är praktiskt genomförbart?
Vi går igenom kameratracking, olika typer av ljudbaserad sensor
tekniker, värme, ljus. tryck och kontakt sensorer. Olika gränssnitt
som I-cube, T-box och basic-stamp presenteras. Sedan får deltagarna
hjälp med att bygga egna
sensorer samt göra små applikationer i max/msp-jitter
där de kan experimentera med sina sensorer! Inga förkunskaper
i lödning krävs (de som vill kan använda färdiga
sensorer eller web-kameror) men goda kunskaper i max/msp-jitter
krävs!
Målgrupp: Verksamma inom konst och musik etc.
|